Advies en Begeleiding

Studieadvies en begeleiding

Bij Tilburg University kun je op verschillende manieren hulp krijgen, mocht dit nodig zijn. Omdat het soms onduidelijk kan zijn waar je precies terecht kunt en wie je daarvoor nodig hebt, vind je hiervan hieronder een overzicht.

Bindend studieadvies

De universiteit maakt gebruik van het bindend studieadvies voor studenten in het eerste jaar. Alle studenten krijgen aan het eind van het jaar advies over het wel of niet voortzetten van hun studie. Om het eerste jaar te kunnen halen en dus door te mogen naar het tweede jaar, moet je minimaal 70% van je studiepunten (ECTS) hebben behaald. In totaal kun je 60 ECTS halen, dus dit betekent dat je er minstens 42 moet hebben om door te mogen gaan. Heb je er minder dan 42 en gelden er voor jou geen bijzondere omstandigheden, dan mag je de studie helaas niet voortzetten. Dat betekent dan ook gelijk dat je je de komende drie jaar niet meer voor deze opleiding mag inschrijven en dus op zoek moet naar iets anders.

Onderwijscoördinator

Mocht je studeren onder bijzondere omstandigheden (dyslexie, dyscalculie, psychologische problemen etc.), ga je studievertraging oplopen of heb je hulp nodig bij het kiezen van je minor- en mastervakken? Dan kun je terecht bij de onderwijscoördinator van jouw opleiding. Voor Organisatiewetenschappen en GMSI is dit Trudy Haneveer. Zij kan je helpen met alle vragen die je kunt hebben rondom je studie (dit zijn ook het onderwijsprogramma, roosters, keuzevakken, exchange, vertraging, ziekte etc). Om in contact met Trudy Haneveer te komen, moet je een afspraak met haar maken bij de Student Desk (te vinden in het Academia gebouw). Mocht je niet langs kunnen komen bij de Student Desk, dan kun je ook telefonisch contact opnemen op: 0031 13 466 8000. Rond drukke periodes kan het wat langer duren voordat ze beschikbaar is, dus ben op tijd als je iets met haar moet regelen!

Studentendecaan

Naast de onderwijscoördinator kun je ook terecht bij de studentendecaan. Hij/zij is er niet voor inhoudelijke vragen over je studie of voor vragen over exchange, maar kan wel advies geven, doorverwijzen en bemiddelen voor andere problemen waar je in je studententijd mee te maken kan krijgen. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan doorverwijzing naar de studentenpsycholoog of studievertraging. Daarbij adviseert de studentendecaan de examencommissie of het College van Bestuur wanneer er door bijzondere omstandigheden van regels afgeweken moet worden voor jou.  Er is geen studentendecaan per opleiding, je kunt met iedere decaan een afspraak maken via de Student Desk. Je kunt de studentendecaan ook bereiken via de mail: studentendecaan@tilburguniversity.edu. Let alleen wel op: dit mailadres is niet voor het maken van afspraken.

Naast de onderwijscoördinator en de studentendecaan is er ook een online platform waarop je veel antwoorden op vragen al op voorhand kunt vinden. Dit platform heet Ask TSB, je kunt dit vinden via de volgende link: https://www.tilburguniversity.edu/nl/studenten/student-desk/ask/ask-tsb/

Mocht je er zelf niet uitkomen en wil je graag dat iemand er met je samen naar kijkt? Mail dan naar secretaris@studieverenigingpolis.nl , dan kijken we wat we voor je kunnen doen!

Studentenpsycholoog

Tilburg University heeft twee studentenpsychologen in dienst. Zij geven kortdurende, maar doelgerichte hulp bij studiegerelateerde- of persoonlijke problemen. Je kunt bij hen terecht als je je bijvoorbeeld angstig voelt, stress hebt voor tentamens, je niet goed kunt concentreren, je niet voor jezelf op durft te komen etc. Naar aanleiding van je vraag zijn er meerdere soorten adviezen die de studentenpsychologen kunnen geven. Je kunt bijvoorbeeld in aanmerking komen voor een face-to-face traject of voor e-coaching. Voor de kosten, meer informatie en het aanmeldformulier kun je kijken op de volgende link: https://www.tilburguniversity.edu/nl/studenten/advies/studentenpsycholoog/

Topsportcoördinator

Ben je lid bij T.S.R. Vidar, vind je het roeien helemaal geweldig en wil je graag wedstrijden gaan doen? Of hockey je hoog in TIlburg of bij jouw eigen club vanuit thuis? Dan zou het zomaar kunnen zijn dat je een topsportstatus bij de universiteit kunt krijgen. Ieder jaar heeft de universiteit zo’n 80 topsportstudenten. Met een topsportstatus kun je extra studiebegeleiding krijgen en eventueel financiële hulpmiddelen voor de opgelopen studievertraging door het sporten. Om een topsportstatus te krijgen, moet je een afspraak maken met de topsportcoördinator. Ook dit kun je doen via de Student Desk. Meer informatie hierover vind je hier: https://www.tilburguniversity.edu/nl/studenten/studie/studievoortgang/omstandigheden/topsporters/status/

Career services

Wil je goed voorbereid de arbeidsmarkt op, maar weet je niet zo goed hoe je dit het best aan kunt pakken? Dan kun je een afspraak maken met de Student Career Officer. Voor onze faculteit, de TSB, is dit Jenny Krebbers. Je kunt bij haar terecht als je vragen hebt over stages, bijbanen, bestuursfuncties of andere interessante activiteiten die goed staan op je cv. Je kunt een afspraak maken met Jenny door een mailtje te sturen naar: tsb.careerservices@tilburguniversity.edu.

Medezeggenschap

Op Tilburg University wordt medezeggenschap als een belangrijk democratisch recht gezien. Als student kun je meedenken en meebeslissen over zaken die te maken hebben met het onderwijs en de organisatie van de universiteit. Er zijn verschillende niveaus waarop je medezeggenschap kunt hebben:

Universitaire medezeggenschap

Dit betreft de Universiteitsraad waarin zetels beschikbaar zijn voor zowel studenten als het personeel van de gehele universiteit. Iedereen kan de agenda en de stukken van de vergaderingen inzien. Om als student in de Universiteitsraad te komen, moet je lid zijn van een van de studentenfracties; Fractie Front of Fractie SAM. Mocht er iets zijn wat de hele universiteit betreft, dan kun je altijd bij een van deze fracties terecht voor vragen en/of opmerkingen.

Facultair medezeggenschap

Zoals de naam al doet vermoeden, betreft dit medezeggenschap alleen zaken die de faculteit aan gaan. De faculteitsraad mag het management team van (on)gevraagd advies voorzien en heeft op bepaalde onderdelen instemmingsrecht. Ook in de faculteitsraad zitten zowel docenten als studenten. De studenten in de faculteitsraad zijn lid van Fractie Stimulus, de studentenfractie van de TSB. Heb je een studiegerelateerde vraag, opmerking of probleem? Dan helpen zij je graag! Je kunt met Stimulus in contact komen door langs te komen op de kamer (P1.212) of een mail te sturen naar: fractiestimulus@gmail.com

EVG Start

Wie zijn wij? EVG Start selecteert, begeleidt en ontwikkelt toptalent tot de ICT Manager van morgen. Dat vak vinden wij namelijk het m...