Hoe studeer je effectief thuis?

Talent&Pro, onze partner en ontwikkelbedrijf van talent voor de financiële dienstverlening, onderneemt verschillende acties om haar medewerkers in corona-tijd het thuiswerken zo aangenaam mogelijk te maken. De medewerkers ontvingen onlangs een thuiswerkpakket. Ook onze leden steken ze graag een hart onder de riem met wat praktische tips & tricks in deze blog.

Hoe studeer je effectief thuis, en houd je het ook nog leuk: 10 handige tips!

  1. Plan je dag logisch in

Want je lichaam, geest en het universum gedijen bij structuur. Sol niet met je eigen lichaam en ziel, maar vooral ook niet met het universum. Zorg dus voor consistentie en een logische planning. Met blokken voor werken, eten, ontspannen (check de Calm-app!) en beweging. Maak het structuurtechisch niet té gek. Mocht er iets tussenkomen, go with the flow. We zijn toch geen robots?

  1. Maak van elke maaltijd een happening

Nee, daarmee bedoelen we niet dat je jezelf moet vetmesten. Neem wel even een momentje om te genieten van je ontbijt, lunch of tussendoortje. Voorkomt ook dat je elke dag je toetenbord moet stofzuigen. 

  1. Denk aan je werkhouding

Niet zoals juf Anneke het vroeger bedoelde in je rapport, maar letterlijk. Benen in een hoek van 90⁰, rechte rug en schouders, armen eveneens in een hoek van 90⁰. Gebruik een laptopstandaard en apart toetsenbord zodat je scherm op ooghoogte staat. Als je aan je paper werkt, maar ook als je lekker aan het Instagrammen bent belangrijk.

  1. Begin je dag met de belangrijkste dingen

Klaar om je dag te beginnen? (Om 9.00 uur stipt want jij solt niet graag met het universum.) Begin je dag dan met de belangrijkste studiewerkzaamheden, die opperste concentratie en creativiteit vragen. Aan het eind van je werkdag wordt het een stuk lastiger om je vast te bijten in de principes van Cialdini.

  1. Maak een lunchwandeling

Uit onderzoek is niet gebleken dat dit wonderen doet. Wel is het een goede manier om je quanrantainedag in tweeën te breken, een frisse neus te halen en met frisse energie er weer tegenaan te gaan ’s middags. Alternatief voor lunchwandeling is de minder bekende, maar nu snel in populariteit groeiende boodschap-wandeling. Dan ga je niet naar buiten om je behoefte te doen in de bosjes, maar loop je op je gemakkie naar de supermarkt om de boodschappen voor het avondeten en het ontbijt te halen. Zo hoef je in het weekend ook niet in een volle supermarkt over het hamsterende volk heen te klauteren naar de zelfscankassa. 

  1. Werk ook nu maximaal acht uur per dag

Jij hebt vast ook weleens tot 03.00 uur ’s nachts doorgestudeerd, omdat dat die dag echt een keertje moest. Vervolgens deed je het nog 5 keer. Mensen zijn namelijk gewoontedieren. Maak van maximaal acht uur per dag in een vast ritme studeren jouw gewoonte. Totdat jouw studie-instelling de deuren weer opent tenminste, en je weer kunt terugschroeven naar 15 uur per week studeren…

  1. Probeer eens een andere studeerplek

Veertig uur per week doorbrengen in je geïmproviseerde thuisbibliotheek/studentenkamer kan een sleur worden. Probeer eens een andere ruimte in je huis. De keukentafel. Het bureau van je huisgenoot, het terras. Je zult ontdekken dat een change of scenery je goed doet. 

  1. Blijf of begin vooral met sporten

Voor hen die het al fanatiek deden is er geen reden om niet de yoga-app Down Dog te gebruiken of de 185 gratis work-outs in de Nike Training App te proberen. Voor hen die te weinig sportten is het des te belangrijker om in de benen te komen. Als je thuiswerkt verdampen namelijk ook kilometers aan gemaakte stappen. Je hoeft van je wijk niet meteen een atletiekbaan te maken. Elke avond een uurtje fietsen of wandelen maakt al veel goed.

  1. Blijf vooral niet de hele avond voor een scherm hangen

Niet alleen verhindert het je voldoende te bewegen; tv, tablet, en laptop zijn ook nog eens een goede manier om je aan tunnelvisie te helpen. Zelfs in de VI-app is het alleen nog corona wat de klok slaat. Zet jezelf op een informatiedieet, en volg alleen nog de broodnodige nieuwtjes: officiële persconferenties, updates van het RIVM en natuurlijk de social-kanalen van Talent&Pro! Mis je het lezen? Lees dan een goed boek. Een boek dat inspireert, relativeert of op ander wijze kracht biedt om om deze periode goed door te komen.

  1. Houd je naasten en geliefden dichtbij

Dat kan ook op afstand. Voor de app Houseparty maken we graag een uitzondering op het schermverbod. De app geeft je de mogelijkheid om met vrienden en familie - die je tijdelijk minder ziet – elke dag contact te hebben. Zelfs tegelijkertijd. Microsoft Teams voor thuis. Met de mogelijkheid om samen een spelletje te doen. Leuk toch? En veilig bovendien. 

Stay home, stay safe!

  • Even as an intern, it is important to take responsibility!

    Even as an intern, it is important to take responsibility!

    Even as an intern, it is important to take responsibility!  Starting your first internship soon? We know it can be quite exci...

    Lees meer
  • Net klaar met je studie....

    Net klaar met je studie....

    Net klaar met je studie…. en dan!? De arbeidsmarkt roept, maar je hebt eigenlijk geen idee wat je wilt gaan doen, of waar je wilt

    Lees meer
Meer nieuws