Bachelor Organisatiewetenschappen

Wat is organisatiewetenschappen?

Organisatiewetenschappen is een redelijk onbekende en kleine studie in Nederland. Het is logisch dat je daarom niet meteen een beeld hebt bij deze studie, zoals je dat bij rechten en economie waarschijnlijk wel zult hebben. Op deze pagina vind je alle informatie over Organisatiewetenschappen, zodat je straks precies weet wat deze interessante studie precies inhoudt.

Als eerste komt natuurlijk de logische vraag wat Organisatiewetenschappen eigenlijk is. De universiteit van Tilburg beschrijft onze studie als volgt:

‘Organisatiewetenschappen speelt in op de grote behoefte aan deskundigen die verstand hebben van complexe vraagstukken binnen organisaties. Denk daarbij aan fusies en overnames, het samenwerken in teams en efficiëntie en creativiteit van afdelingen.In tegenstelling tot een opleiding Bestuurskunde of Bedrijfskunde is Organisatiewetenschappen breder georiënteerd met veel aandacht voor sociale relaties en sociale processen binnen en tussen organisaties’

De studie kijkt naar de relaties die organisaties hebben met andere partijen, maar ook naar de relaties die gevormd worden binnen de organisatie. Je leert hier met sociologische, psychologische en economische perspectieven naar te kijken, wat ervoor zorgt dat je een sterk analytisch vermogen opbouwt. Daarnaast ga je al meteen vanaf je eerste jaar onderzoek doen bij echte organisaties. Hierdoor leer je niet alleen theorieën uit boeken, maar doe je ook praktische ervaring op.

Het vakkenpakket

Zoals net al aangegeven, leer je met verschillende perspectieven naar organisatorische problemen te kijken. Dit zie je goed terug in de vakken die worden aangeboden. Het eerste jaar staat vooral in het teken van een brede basis opbouwen. Je leert hier de belangrijkste principes vanuit sociologie, psychologie, economie en arbeidsrecht en maakt kennis met het vakgebied. In het tweede jaar zul je dieper ingaan op de theorieën vanuit de organisatiewetenschappen en leer je om vanuit verschillende invalshoeken een organisatie te bekijken. In het derde jaar zul je je verbreden door meerdere keuzevakken te volgen. Daarnaast ligt de focus vooral op onderzoek en integratie van de verschillende onderdelen van de studie, je gaat namelijk onder andere je eindscriptie schrijven.

Vakken die Organisatiewetenschappen goed karakteriseren zijn:

• Innovation, Organization & Entrepreneurship
  • Organization Development
  • Strategic Decision Making
  • Relations and Networks in Organizations
  • Research in Organizations
  • Strategie & Organisatie
  • Advies, Interventie & Evaluatie

Toekomstperspectief

Er is veel vraag naar mensen die verstand hebben van complexe vraagstukken binnen organisaties. Organisatiewetenschappers zijn vaak actief als beleidsadviseur, projectleider en organisatieadviseur/consultant. Naast staffuncties in bedrijven, non-profit en publieke organisaties zijn er ook uitstekende mogelijkheden als consultant bij een adviesbureau (Tilburg University, 2018). Als je klaar bent met deze studie is er gelukkig genoeg werk te vinden. Bijna 90% van de afgestudeerden heeft binnen 4 maanden een baan. Ben je benieuwd waar onze alumni allemaal terecht zijn gekomen? Kijk dan onder het kopje ‘KOPJE MOETEN WE NOG VERZINNEN’

Meer weten?

Wil je nóg meer weten over Organisatiewetenschappen. Kijk dan op de site van Tilburg University: https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/organisatiewetenschappen/